Badanie profilaktyczne kręgosłupa i stóp

Wychodząc naprzeciw Waszym pytaniom  rozpoczynamy cykl poświecony temu tematowi :

 

Rozpoczniemy od pytań które najczęściej zadajecie  podczas badania  :

Czy powinniśmy badać profilaktycznie narząd ruchu  ?

Czy kontrolować swój kręgosłup, stopy, postawę ?

Jak często to robić?

 

Na wstępnie pragnę wyjaśnić wszystkim  iż badanie w zakresie  postawy ciała , kręgosłupa , stóp jest zupełnie bezinwazyjne i nie bolesne

 

Skoro tak  to nie ma przeciwskazań do jego wykonania . A zatem odpowiedz brzmi : TAK

Powinno się wykonywać badanie profilaktyczne narządu ruchu !!!

Badania powinno mieć  miejsce  szczególnie w okresie wzrostu dziecka  .Nie ma w literaturze  ogólnych  ram czasowych . Przyjmuje się zasadę  iż  3 miesięcy dla dziecka w okresie wzrostu a dla innego przedziału wieku ok 6 miesięcy. Występuje też ważniejszy   czynnik  jakim jest  bezpośrednia obserwacja dziecka np. przez rodziców, opiekunów, nauczycieli itd

Jeśli zauważycie  jakąkolwiek zmianę u dziecka lub bliskich należy jak najszybciej reagować nie dopuszczając do pogłębienia się dysfunkcji.

W okresie wzrostu dziecka  ma to szczególne znaczenie ponieważ dysfunkcja może być bardzo szybka nieodwracalna .

Przyjmowało się kiedyś  że okres dojrzewania  w odróżnieniu do  płci to wiek pomiędzy 13 a 17 rokiem życia. Przy czym pamiętajcie  że dziewczynki  dojrzewają ok 2 lata wcześniej niż chłopcy. Postęp cywilizacji bardzo naruszył ramy czasu. Zdarza się iż dziewczynki rozwijają się już w wieku 10- 11 lat .  Codzienne newsy  czy portale  donoszą o coraz młodszych „ dzieciach” które zostały rodzicami. Dlatego granica dojrzewania jest bardzo płynna.

Kiedy następuje taki szybki i dynamiczny rozwój dziecka pod względem motorycznym konieczne jest badanie profilaktyczne.

Wy rodzice sami możecie  zauważyć zmiane u dziecka ale często trudno Wam  samodzielnie podjąć decyzje jak należy postępować aby się ona nie pogłębiała i jakie należy uczynić kroki.

W tym zakresie Możecie  skorzystać z porady  specjalistów a badania profilaktycznę często temu pomagają.

I tu nasuwa się ważne dla Was pytanie :

Gdzie mam się udać ? Do jakiego specjalisty? Kto może mi pomóc?

Pierwsza odpowiedz która się Wam  nasuwa odnośnie specjalisty to zapewne lekarz ortopeda- bo on leczy narząd ruchu gdy coć się stanie u kogokolwiek  w rodzinie tak słyszałem i taki jest pogląd w społeczeństwie

Pamietajcie  jednak  że lekarz ortopeda leczy przede wszystkim zmiany strukturalne a nie funkcjonalne . A taka zmianę na początku stwierdziliście .

Teraz zatem nasuwa się pytanie co to jest ta  zmiana strukturalna a co zmiana funkcjonalna?

Zatem spieszę dla Was  z odpowiedzią .

Zmiana funkcjonalna jest z związana z utrata przez Nas jakieś funkcji ruchowej i jest odwracalna  np.:

Boli Nas  nadgarstek od korzystania z myszki do  komputera albo łokieć od malowania wałkiem lub pędzlem.  Dysfunkcja taka to zmiana funkcjonalna która może być zniwelowana przez fizjoterapeutę po zastosowaniu właściwej terapii

Natomiast zmiana strukturalna najczęściej nie będzie odwracalna i będzie wymagała interwencji lekarza ortopedy poprzez zabieg lub operacje .

Prześledzmy  zatem na tym samym  przykładzie  oddziaływanie fizjoterapeuty i lekarza ortopedy

 

Ból dłoni i nadgarstka od częstego korzystania z myszki do komputera :

 

Fizjoterapeuta : rozpoznanie  przeciążenie i zaleca leczenie fizykalne , techniki powięziowe  kinezyterapię i ćwiczenia

Efekt : brak bólu przywrócenie pełnej sprawności

 

Lekarz Ortopeda :  rozpoznanie  przeciążenie , cieśń nadgarstka . Stosuje  leczenie farmakologiczne : środki przeciwzapalne i przeciwbólowe ewentualnie unieruchomienie . W przypadku braku poprawy zabieg operacyjnym  polegający na odbarczeniu nerwu pośrodkowego w kanale nadgarstka.

Efekt : brak bólu przywrócenie sprawności

 

To dwa modele leczenia stosowane przez róznych specjalistów w podobnej dysfunkcji

Mam nadzieje że przykład ten  pozwoli  zrozumieć Wam pojęcie związane z róznymi rodzajami dysfunkcji.

Wróćmy zatem do naszego podstawowego pytania : Do kogo należy się udać ?

Wiemy już zatem ze na początku zmiana u dzieci lub dorosłych w zakresie postawy lub stóp  jest zmiana funkcjonalna .

Podążając z tym tropem możemy odpowiedzieć sobie na to pytanie jednoznacznie.

Pierwsze badanie powinno być u fizjoterapeuty. Najlepiej specjalizującego się w badaniu oraz leczeniu wad postawy

Drugie pytanie zatem gdzie mogę się zdiagnozować oraz przeprowadzać kolejne kontrole?

Jeśli masz problem z wyborem miejsca możesz skorzystać z linku i umówić się ze specjalistą

https://rehas.pl/2019/02/05/poradnia-diagnozy-rehabilitacyjnej-i-sportowej/

 

Fizjoterapeuta w ramach swoich kwalifikacji zdiagnozuje dziecko lub osobę  dorosłą .

Udzieli fachowych wskazówek i rad oraz  zaproponuje w przypadku stwierdzonej dysfunkcji leczenie .

Jeśli chcesz zasięgnąć szerszych informacji na temat metod diagnostycznych kliknij poniższy  link

https://rehas.pl/2019/01/08/rehabilitacja/

 

W kolejnych wpisach  będę informował Ciebie jak wygląda szczegółowe badanie i jakie parametry  są analizowane

 

Jeśli chcesz zasięgnąć bardziej szczegółowych informacji już teraz możesz skorzystać z linka bezpośrednio do strony

https://rehas.pl/

 

Jakie powinny być idealne buty?

O stopy malucha koniecznie trzeba dbać już od pierwszych miesięcy życia. Jeżeli nie będą „dobrze traktowane” będzie to odczuwalne w późniejszym wieku. Do najczęściej występujących wad należą: szpotawość, koślawość, skrót kończyny, płaskostopie poprzeczne i podłużne stóp.

jak-wybierac-buty

Jakie powinny być idealne buty i od kiedy je zakładać?

Buty zwłaszcza te pierwsze powinny spełniać odpowiednie warunki, bo tylko w takim przypadku nie zaburzą rozwoju ciągle zmieniających się stóp. Rodzice jeszcze przed urodzeniem się dziecka kupują buciki, lecz tak naprawdę ten zakup w wyprawce można spokojnie sobie darować.

Maluch dopóki większość czasu spędza u rodziców na rękach lub w pozycji leżącej – butów nie potrzebuje. Nóżki chronimy odpowiednio przed wychłodzeniem ubierając skarpetki nie uciskające stopy. Jest to w zupełności wystarczające, aż do momentu kiedy dziecko będzie zaczynało samo wstawać. Wtedy można raz na jakiś czas zakładać buty.

Czytaj dalej „Jakie powinny być idealne buty?”

Spójrz na niektóre zabawy Twojego dziecka w zupełnie innym świetle

Czy wiedziałeś/aś, że istnieje kilka rzeczy, które robi większość dzieci, nieświadomie ćwicząc równowagę czy wzmacniając mięśnie nóg?  Mamy nadzieję, że teraz spojrzysz na te czynności w zupełnie innym świetle.

  • Chodzenie po krawężniku

Po krawężniku spacerowaliśmy chyba wszyscy, ta przyjemność, kiedy uda się utrzymać równowagę dłużej niż zawsze! Przejść jeszcze szybciej…kto by pomyślał, że nie jest to tylko zwykła zabawa, ale przede wszystkim świetne ćwiczenie wzmacniające koordynacje ruchową oraz poczucie równowagi, które zanika coraz bardziej w późniejszym wieku.  Dlatego zachęcajmy do tego, spacerujmy razem z dziećmi, to świetna zabawa, a przy okazji i nam i maluchom da wiele dobrego!

Czytaj dalej „Spójrz na niektóre zabawy Twojego dziecka w zupełnie innym świetle”

Czy zaproponował Ci ktoś alternatywę gipsu i gotowych ortez?

Nie trzeba przedstawiać nikomu obrazu tradycyjnego gipsu. Każdy z nas ma go w tej chwili przed oczami, nawet gdy osobiście go nie nosił. Trudno nie wyobrazić sobie, jak uciążliwy jest przy codziennych czynnościach, nie mówiąc już o pracy zawodowej.

A teraz zastanówmy się, czy na pewno w XXI wieku nie ma żadnego „zamiennika”, czy po prostu o nim nie wiedziałeś/aś?

Otóż jest! Unieruchomienie termoplastyczne, zarówno dużych, jak i małych powierzchni anatomicznych.

Co zamiast gipsu?

Przedstawiamy korzyści, jakie będziesz miał dzięki indywidualnej ortezie z materiału termoplastycznego:

  • możliwość kąpieli, a nawet pływania w basenie bez konieczności ściągania
  • ściąganie na czas rehabilitacji nie spowoduje utraty kształtu
  • łatwa higiena miejsca unieruchomienia
  • możliwe kontynuowanie pracy zawodowej oraz aktywności sportowej
  • możliwość stosowania u dzieci (indywidualna orteza kształtowana jest bardzo szybko, co jest ogromnym ułatwieniem w przypadku dzieci)
  • lekkość i dobra wentylacja przez zastosowanie systemu perforacji materiału
  • z łatwością można zastosować wszelkie mocowania i wysięgniki stwarzając warunki do uzyskania ortezy statyczno-dynamicznej

Uwaga: Gips syntetyczny, dostępny w niektórych automatach szpitalnych, to nie jest to samo co unieruchomienie termoplastyczne!

Jeżeli dotarłeś z czytaniem aż tutaj, prosimy o wypełnienie bardzo krótkiej ankiety, zajmie ona dosłownie mniej niż minutę.  Chcecie wiedzieć więcej, zobaczyć jak wykonuje się takie uruchomienie na palcu, krok po kroku? Macie jakieś pytania?  Piszcie w komentarzach, przekazujcie dalej, każdy powinien wiedzieć, że ma wybór!

Kolarstwo górskie w odmianie Enduro i downhill

Kiedyś dostaliśmy wiadomość od Pana uprawiającego kolarstwo górskie w odmianie Enduro i Downhill z zapytaniem w czym mogą mu pomóc nasze wkładki do butów z włókna węglowego.  Temat na pewno zainteresuje miłośników ekstremalnej jazdy na rowerze po trudnym terenie. Zgodnie ze wspaniałym przysłowiem w końcu lepiej zapobiegać niż leczyć.

Po pierwsze przeciążenia

W przypadku takiej odmiany kolarstwa występują znacznie większe przeciążenia oraz obciążenia podczas jazdy rowerem. Zwłaszcza podczas jeżdżenia po nierównym terenie i podczas podjazdów.  Stopy ustawione na pedałach roweru zwłaszcza w części śródstopia i stepu ulegają dużym przeciążeniom. Dlatego jeśli występuje płaskostopie poprzeczne lub podłużne to wielokrotność ruchu oraz obciążenie powoduje, że układ więzadłowo-mięśniowy ulega przeciążeniu powodując pogłębienie wady.

Wkładki do kolarstwa górskiego

Druga kwestia to ewentualne zaburzenia osi kończyny dolnej np. koślawość, co przy milionach powtórzeń powoduje zaburzenia przedziałowe stawu kolanowego oraz stawu biodrowego. Dlatego tak ważne jest określenie czy występuje takie zaburzenie i skorygowanie osi przez wkładkę ortopedyczną, co będzie zapobiegało pogłębianiu zaburzenia dynamicznego stopy oraz kończyny.

Ćwiczenia, które świetnie wpływają na układ motoryczny

Zacznijmy od tego co to takiego ćwiczenia równoważne?

Są to ćwiczenia polegające na kontroli naszego ciała w przestrzeni. Kluczową rolę odgrywa w tym procesie tzw. czucie głębokie (zmysł odpowiedzialny za orientację ułożenia ciała, bez kontroli wzrokowej). Zmysł ten bazuje na informacji ze specjalnych receptorów (proprioceptorów) rozmieszczonych w mięśniach, ścięgnach, więzadłach i torebkach stawowych. Informacje płynące z receptorów czucia głębokiego dają sygnał do reakcji układu motorycznego.

Kiedy powinniśmy wykonywać ćwiczenia równoważne?

Odpowiedź jest bardzo prosta – ZAWSZE! Często wykonujemy je odruchowo, nie wiedząc o tym. Każda pozycja, która nie jest leżeniem płaskim to ćwiczenie równoważne.

Dziecko w pierwszym okresie życia rozwija równowagę, zaczynając od unoszenia głowy w pozycji leżącej na brzuchu, a następnie poprzez siedzenie, aż do pozycji stojącej.

Jednak świadomie równowagę powinniśmy ćwiczyć od uzyskania pozycji stojącej. Dziecko chodzące po krawężniku lub nierównym podłożu, a nawet siedzące na piłce również kształtuje swoją równowagę.

prostokat-pionowy2wycinek-kuli2

A co z kontuzjami?

Często zdarza się, że osoba mająca siedzący tryb pracy, w okresie urlopu, jest nieprzygotowana do wzmożonej aktywności, a wyjeżdża np. na narty. I wtedy właśnie podatność na kontuzje jest większa. Jak tego uniknąć? Odpowiednio wcześniej do takiej aktywności należy się przygotować (około 1 miesiąc), szczególnie, iż wraz z upływem lat układ mięśniowy i sprawność motoryczna znacząco się obniża.